donderdag 18 mei 2017

RECENSIE ZERK - ELLEN G. - UITGEVERIJ VRIJDAG



In mijn lovende recensie van haar vorige thriller, Manzanilla, vermeldde ik reeds dat ik Ellen G. (Gerretzen) een geduchte concurrente vind voor de buitenlandse  thriller-aanvoer waarmee Nederland wordt overspoeld. Ook in haar nieuwste thriller Zerk geeft ze weer blijk van haar scherpe schrijftalent, goede research en fijne psychologische diepgang. Al deze elementen maken dat ik Ellen G. zeer waardeer en ik ben derhalve blij dat Nederland zo'n getalenteerd thrillerauteur rijk is.

Haar inmiddels bekende Duitse hoofdpersonage Wolfgang, voormalig hoofdcommissaris van het LKA, heeft ook in Zerk weer een prominente rol naast andere bekende personages zoals Gitta, Siegfried, Hugo en ook Julia, de Spaanse vriendin van Wolfgang die in de Extremadura woont. Deze LAT-relatie komt in dit verhaal in zwaar weer te staan, maar dat is gelukkig niet de kern van het verhaal. Het is uiteindelijk een thriller en daarvoor verwacht je wel iets spannenders. Hierin stelt Ellen G. niet teleur, want je wordt als lezer meegezogen in bizarre moorden die wijzen op een mogelijk antisemitisch motief van de nog onbekende dader.

Het wordt een gecompliceerde zaak waarbij de seriemoordenaar, er zijn inmiddels meerdere slachtoffers, een cryptisch spel speelt met Wolfgang. Nu hij niet meer in dienst is wordt zijn hulp door Claus, zijn (voormalig) collega bij het LKA, niet op prijs gesteld. Maar dat is aan dovemansoren bij Wolfgang, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en je voelt al aankomen dat hij er tot aan zijn kruin in betrokken raakt. Zijn goede vriendinnen Gitta en Esra zitten in zijn 'hulpbrigade' en komen hierdoor in benarde situaties terecht, waarbij ze hun leven niet zeker zijn. Dit alles heeft Ellen G. doorspekt met een diepe onderliggende psychologie die, samen met wisselende perspectieven in het plot, zorgen voor de sinistere lading. Journaliste Katrin zet met haar gepubliceerde bericht over de moorden in Weissensee de zaken op scherp.

Wat ik anders vind aan Zerk is de flinke hoeveelheid hoofdstukken, maar liefst 146, verdeeld over 439 pagina's. Of dit noodzakelijk is vraag ik me wel af, ik zie de meerwaarde er niet van in. Ik ga ervan uit dat de auteur en uitgever daar goed over hebben nagedacht en er een bedoeling mee moeten hebben. Desondanks leest het verhaal als een trein door Ellen's vlotte schrijf-/vertelstijl, beeldende beschrijvingen van de karakters en de locaties, en last but not least, het vernuftige plot. Meermaals ben ik op een verkeerd been gezet en dat is precies wat ik apprecieer in een thriller. Het open einde belooft een vervolg ... ik ben reuze benieuwd! 



OVER DE AUTEUR
De Nederlandse Ellen G. (Afkorting van Gerretzen) woont en schrijft afwisselend in Amsterdam, Spanje en Berlijn, haar favoriete locaties. Ze is reeds bekend door Bloedbruiloft, Schaduwspel, Verdorven en Manzanilla. Zerk is haar nieuwste thriller.

INFO BOEK
Zerk - Ellen G. 
Uitgeverij Vrijdag
Genre Thriller
Uitgave Paperback, 439 blz.
Verschenen april 2017


Geen opmerkingen:

Een reactie posten